Focus in een druk hoofd
Bart heeft een diagnose: ADHD. Wat het betekent als je een leerkracht bent en een van je leerlingen ADHD heeft, weet ik uit eigen ervaring. Vaak veel zichtbare onrust en een groep die daar het ene moment beter mee om kan gaan dan het andere. Als coach krijg ik nu de unieke kans om door intensief 1 op 1 contact met Bart, een idee te krijgen van wat er dan allemaal om gaat in zo'n druk hoofd. Ik ben reuze benieuwd.
Bart blijkt te voldoen aan het standaard beeld van ADHD-er, hij wiebelt en friemelt aan een stuk door. Bij voorkeur met dingen die of veel geluid maken of steeds opnieuw weg kunnen schieten. Alles wat ik tegen hem zeg, lijkt hij wel te horen maar aan de blik in zijn ogen zie ik dat het in zijn hoofd nergens een plek heeft gevonden om te blijven hangen. En inderdaad als ik het check, kan hij het niet re-produceren. Zijn resultaten op school zijn enorm wisselend en dat begrijp ik. Bart is slim en kan zomaar een A scoren, maar met hetzelfde gemak haalt hij een zware onvoldoende.
Het antwoord op de vraag van ouders hoe ik Bart kan helpen om resultaten te halen die passen bij wat hij kan, klinkt simpel: focus aanleren. Ik heb het al eerder geprobeerd met een kind met dezelfde kenmerken, dat is toen niet gelukt. Weet nu dus meer en schat mijn kansen beter in, maar het is een uitdaging en dat heb ik ouders ook duidelijk aan gegeven. Ik weet dat ik net als altijd op zoek moet naar de juiste ingang. En de zoektocht duurt, zoals verwacht, in een rommelig hoofd wat langer dan anders. De ene keer doet hij mee en maken we een stap, de andere keer is hij vreselijk boos over iets wat op school is gebeurd en hebben we het daarover. We lopen kilometers lang en er zijn sessies dat we alleen maar praten over de natuur die we zien omdat het maar niet rustig wil worden in Bart. We werken aan zijn emotieregulering, aan zijn flexibiliteit en zijn zelfvertrouwen. We zijn nog niet toe aan het verbeteren van zijn focus. Ik volg altijd de route van het kind en met mijn ogen op het eindpunt, navigeer ik. Deze keer verlies ik door de vele zijstraatjes die hij neemt, een paar keer het eindpunt uit het oog en moet dan weer opnieuw op zoek. Ik begin een aardig idee te krijgen van wat ADHD betekent als je het hebt. En ook realiseer ik me hoe ambitieus mijn plan is.
Barts enthousiasme voor de coaching is wisselend, zijn ouders zijn blijvend positief over het effect van alles waar we aan werken. Gelukkig, ik ben niet gewend dat het resultaat zo lang op zich laat wachten en vraag mezelf regelmatig af of dit gaat werken. Langzaam maar zeker, zie ik echter patronen in actie en zijn reactie. Ik begin zijn denkproces in kaart te krijgen. Ook onze band groeit en ik merk dat ik minder tijd nodig heb om tot hem door te dringen en meer tijd over houd om constructief te zijn.
De afgelopen weken zijn we toe gekomen aan het werken aan focus. We oefenen de stappen los en tenslotte achter elkaar. Het lukt hem! Ik ben geloof ik nog blijer dan hij zelf. Bart weet inmiddels dat hij niet altijd zijn focus aan hoeft te zetten, de wijsheid zit in het weten wanneer wel. Bart was enorm gemotiveerd en met de laatste citotoets ronde in groep 8 voor zijn advies voor de deur, hebben we samen keihard gewerkt. Per cito maken we een stappenplan als aanvulling op de focus. Barts wens was om eindelijk eens te scoren zoals hij zelf vindt dat bij hem past: Alles op zijn echte denkniveau.
Het bijna ondenkbare gebeurt, Bart maakt inderdaad alle citotoetsen op zijn denkniveau. Allemaal A scores. Het is hem gelukt. Hij is zo trots als een pauw. En terecht.
En voor mij, ik heb weer bij geleerd. Geduld is een schone zaak. In het hoofd van een kind met ADHD op zijn sticker, is het even zoeken naar de weg. Met een lange adem tijdens het proces, is het resultaat een kind dat heeft ervaren dat hij zelf aan het stuur zit. Diagnose of niet.
Uitgelicht
Focus is je richten op 1 punt. Een staat waarin je brein optimaal kan. produceren. Hoe makkelijk iemand dat af gaat is afhankelijk van een hele lijst met dingen die er in een persoon en om hem heen plaats vinden.
Focus aanleren kan door de stappen te oefenen en het gevoel te ervaren en herkennen, er beter in worden is een kwestie van trainen.
Focus knop aan
Zet je lichaam in de aan stand, zodat je brein weet dat het actief moet zijn
Adem laag en rustig
Concentreer je op wat voor je ligt, laat alle andere dingen voorbij gaan
Kijk met een helicopterblik naar wat er voor je ligt
Start met je taak
In verband met privacy zijn de namen in mijn blog veranderd