top of page

Waar in de bus zit jij? Zelfsturing voor kinderen

Waar in de bus zit jij? Als ik deze vraag aan kinderen stel, kijken ze me meestal een tijdje glazig aan. Hoe bedoel je? Komt er na een tijdje uit.

De nieuwsgierigheid is gewekt, wat ik nu vertel blijft hoogstwaarschijnlijk hangen. Zeker als ik erbij teken, zodat er ook visuele stimulans bij is.

Ik teken een start, kijk dit is het begin van jouw weg. Over die weg rijdt een bus, dat ben jij. De weg laat ik ze zelf tekenen, het derde element om de impact van de boodschap te vergroten. Zelf mee doen gaat er zeker voor zorgen dat het geheugen het opslaat. We bepalen waar op de weg hij nu is en tekenen op ongeveer 1/10 van de weg een grote bus van de zijkant gezien, meestal wordt het een gele. Ik zorg voor duidelijke ramen voorin, in het midden en achterin de bus.

En dan stel ik mijn vraag opnieuw. Waar in de bus zit jij?

Kinderen zijn ontzettend goed in intuitief vragen beantwoorden en vrijwel altijd tekenen ze zichzelf op een plekje in de bus, die behoorlijk goed overeenkomt met de mate waarin ze zelf sturing kunnen geven. Sturing aan hun leven, maar ook aan zichzelf. Hoe zelfstandig, zelfontdekkend en zelfbepalend kunnen ze zijn.

Die ruimte voor sturing wordt grotendeels bepaald door de omgeving (ouders, leerkracht) en is natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd. Ongeveer vanaf de bovenbouw in het basisonderwijs voelen kinderen een duidelijke behoefte om meer sturing te hebben en tekenen ze zichzelf vaak op de plek achter de bestuurder. Terwijl er druk getekend wordt, vraag ik of de buspassagier tevreden is over het plekje waar hij zichzelf heeft getekend.

"Ja, want mijn moeder zit aan het stuur en ik kijk mee om te leren rijden"

of

"Nee, het is mijn bus en ik wil zelf rijden maar dat mag ik nog niet"

Beide antwoorden zijn een prima start voor de vervolgvraag wat dat betekent. Zelf leren rijden. En ook wat degene die aan het stuur van jouw bus zit waarschijnlijk verwacht voordat die het stuur los zal laten. En op welke leeftijd een kind zelf zijn bus zou mogen rijden? Het zal je verbazen hoe wijs kinderen kunnen zijn en wat een prachtige dingen ze kunnen zeggen als antwoord op dit soort vragen.

We zijn nu diep genoeg in de stof om nieuwe informatie te geven. Bij voorkeur door er samen achter te komen in een gesprek waarin ik bijstuur naar het vinden van containerbegrippen om het pakbaar te maken.

Zo komen we tot de conclusie dat zelf leren rijden in je eigen bus betekent: Laten zien dat je zelf kan voelen, denken en doen. En dat die 3 dingen met elkaar samenwerken.

 

Uitgelicht

Voelen, denken en doen laten samenwerken in de juiste volgorde. Het klinkt zo simpel en is in de praktijk vaak zo lastig.

Toch kunnen kinderen heel goed begrijpen hoe ze er beter in kunnen worden, zo lang het maar overzichtelijk en in kleine stapjes wordt aangeboden.

Het begint bij uitleggen

  • Waarom het belangrijk is

  • Wat het inhoudt

  • Hoe ze er zelf beter in kunnen worden

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page